Sweet frens o' mine

Tuesday, June 14, 2011

Masalah bukan penyelesaian.

It isn't that they can't see the solution.  It is that they can't see the problem.  ~G.K. Chesterton

Penulis telah hidup 2 dekad, dan selama itu tidak pernah bertembung dalam mana-mana permainan 'hacking' selain daripd konsep yd diterapkan dlm Matrix Trilogy. Nmun tindakan kerajaan untuk meletakkan ban kepada 10 web yg terkenal dengan trafik yg tinggi dan selalu digunakn oleh penulis sendiri telah mewujudkn 'sebab' bagi revolusi hackers bermula. 


Dari mana datangnya idea SKMM utk mengadakn ban ni? Mengutip kembali kepda kata2 PM kita pada 24 April lalu;

"Malaysians have to thank Dr Mahathir again for this. When he was prime minister and Malaysia was developing its Multimedia Super Corridor, he made the promise to the world that Malaysia would never censor the Internet. My government is fully committed to that wisdom; we intend to keep his word," he said.[Source]



Huh, hanya beberapa buln purnama kemudian 10 web 'filesharing' di ban. Jika alasan SKMM mengadakan ban "by DNS block" bagi menghalang 'illegal downloading'. Ia adalah satu tindakan yg sia-sia. Taip saja 'ways to unblock websites' dan senarai panjang disediakan oleh Mr. Google. Jd, ia membawa kepada persoaln, sejauhmanakah ban itu berkesan?

Imejan Surreal Pemikiran Hackers


Implikasi tindakan 

Seperti yg dikhabarkan, tindakn kerajaan membawa kepda revolusi hackers Malaysia secara besar-besarn. Contohnya seperti populariti group hackers sperti Anon dan rilekscrew yang kini kian meningkat. Ditambh lg dgn provokasi dan sokongan warga blogger dan pengguna internt lain, mereka seolah2 'mendapat izin' untuk menjalankan kerja-kerja "hacking".





Ingat Lin Mun Poo? Seorang warga Malaysia, seorang hackers yg berjaya menggodam US Federal Reserve Bank. Ya, mmg betul Lin Mun Poo ditgkp, dan secara tidak lgsung Malaysia kini diletakkan dalam ranking tertinggi lokasi "hackers" setanding Russia dan China. Apa yg penulis nampak adalh hal ini melibatkan keselamatn negara secara tidak lgsung dan perlu diberi perhatian serius oleh kerajaan




Mgkin apa yg mahu dicapai oleh kerajaan adalah utk menjd negara pertama yg melakukan banned terhadap web2 ini dan menjd contoh kpd negara2 lain dlm membanteras illegal downloading. Tp mereka lupa ini bukan penyelesaiannya, malah ia menjd msalah.



 Hence, goes the saying;

It isn't that they can't see the solution.  It is that they can't see the problem.  ~G.K. Chesterton

p/s: Penulis pun da mula bercdg nak belajar programming.

4 comments:

terasa best pulak jadi hackers ni ~

anonymous terbaik. group hacker terfamous (not terbaik, yet)

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More