Sweet frens o' mine

Friday, May 28, 2010

Welcome to your new life




This is a photo essay and every picture worth a thousand words.

The Survival Checklist

Haha.. tak sangka aku dah hampir menjadi senior dengan menulis post ni, but to all my wil-be-junior I must say that I’m impressed.. Korang sgt2 determine untuk masuk ke KMS. Tp sebelum korang menapakkan kaki ke kms ad beberapa perkara yg korang kena semak, dan aku namakannya

The Checklist
1) Tolong pastikan korg bawak dokumen yang telah disenarai pendekkan ( walaupun senarai tu panjang sebenarnya ) oleh MARA dalam surat tawaran mereka. Yang aku ingat laporan medical check up and jgn pulak lepas korang baca ni terus korang buat sebab ad borang guideline yg korang kena gunakan yg nanti akn dihantarkan kat korg. Dokumen ni termasuk la duit yang perlu di wang pos kan. Dah x ingat berapa. Tp duit tunai still kena bawak la. ( kalau boley bwk lebih sebb GDC kena bayar dulu... RM460 IB jer k. )


2) Bawak gambar lebih sikit, kalau dia suruh bawak 12 lebihkan satu, sebab kecelakaan selalu berlaku lagi2 hari pertama kat kms nih. N ingat lagi bagus kalau siap2 korang da tulis nama sebenar+ no ic korang kat belakang.. Alamat e-mail optional, kalau ad ruang lagi tulis la.
3) Sterika! Kalau korang x nak pakai baju berkedut sepanjang minggu orientasi pertama, ok ar.. boley je nak pinjam kat senior atau aku.. tp tu la kalau satu batch pinjam merana la aku kan.. Sebnarnya kolej sediakan tp da byk jahanam jd.. bwak sendiri lagi sonang kowt. Tp kalau korang da agak2 tau nak sebilik ngan sape pakat2 je la.. X yah la bwk sorang satu.

4) Sejadah. Aku dah agak dah mesti korang pelik kan kenapa nak kena bwk sejadah.. dan roommate aku dah mengutuk ape kejadahnya ko.. Haha bawak je walaupun surau berdekatan, emergency slalu berlaku.. ( p/s ingat surau ade! )

5)Lampu study. Ini optional sbb sepatutnya disediakan. Tp biasa la limited. Dah la kat sini lampu automatic tutup pukul 12. Nak study mmg tak dapat la kalau x berlampu. So bwak la lampu yang sesuai tp igt tak wajib k.. Nanti ko kate aku paksa bwak lak.. n satu lagi lava lamp x yah bawak tak membantu pun. Lampu suluh mungkin berguna.

6) Bawak laptop jikalau ada. Tp kalau umah dekat x yah la cause first week tu tak guna sgt pun. Nanti ujung minggu boleh bawak kan. N ingat laptop ni x wajib k, jgn la korang memeras ugut parent korang membeli sebiji Macbook atau Ipad semata-mata sebab aku ckp kena bawak. Tp for IB student aku recommend untuk ad sebijik la.. .

7) Sila bawak charger barang2 berkenaan yerk. Sebab susah la kalau korang tertinggal benda2 cm ni.. kat sini handphone mmg guna 24 jam. N tak de perkhidmatan caj hp kat sini. N charging tu boleh dilakukan kat bilik ,masing2 so safety skit ar... tp kalau topup tu korang cari je aku.. ( bukan FREE k! )

8) So senarai baju yang paling minimum bg aku mcm ni kot..
photo 4; alamak photo x load.. hahaha

9) Hm.. satu jgn lupa nak bwk yg asas, bantal, cadar, tshirt, pakaian dalam2, baldi, sabun, berus gigi, ubat gigi, selimut, tuala, cadar2x, pencuci muka, bedak, minyak wangi, jam tangan ( sgt2 penting), and teddy bear tu optional.. tp aku bawak gak.. n alat tulis+ kasut sukan jgn lupa ada sesi exercise nanti kuang3x...

10) N the most important pakai yang paling cun n kacak korang boley waktu first day ( tp formal la k) sebab nanti ad sesi fotografi n gambar tu guna untuk nametag. Kalau horrible, itu la dier nametag korang 4 semester kat kms!!!! Hahahaha...

Da cukup la tu aku nak gi study lak ni. Next week ad beribu lagi paper kena amek.. Huhuhu chow lu, anyway feel free la kalau nak tanya ape2 kat fb tu. N berikut adalah beberapa senior yg terrrbaek

Lisa kamal ( aku rase korg da kenal? )
Ayyub la ( hot! )
Fikri Azzim ( org yg akan tgkap gmbar passport korg nanti )
Alau (super senior)
Nurin Ayesha (aku lorh)
Ayuni shukor ( akak naqibah nih )
Zac Zulhusni ( the economist )
Ha.. taip je kat FB tu..

9 comments:

salam..
kak..thanks for the informations.
tp kalo nk pegi kelas kene pkai kasut b'tutup ke?

to all juniors-to-be....

sila pastikan korang korek kubur dan beli kain kapan siap2 before melangkah ke KMS...sumpah tak tipoooo jika anda adalah bakal pelajar medic,dentistry,biotech,math/science............

ngeee..fikri...aq mnakutkan takkk...

bye kak nurin.. =p

Weyh, Yuni.. Tak yah la nak lebih2.. Tak de matinya.. Hilang ingatan pun boley idup lagi.

yuni...ape nie akak naqibah yg menakutkan orang?haha!

perghhh letak nama aku atas sekali lak tue...
makin junior knal aku lah nampaknyer..

pe pon...time kasehla yerr KAK NURIN..

Hahaha x ley blah.. X yah la highlight nama KAK NURIN tu.

NurAtiqah: Haha kalau kamu x nak pakai kasut pun x pe.. Boley je pkai kasut stylo skit.

akak .. bleh tak akak upload gmba kasut yg akak akak pakai pegi class ? hee demanding sket . sory akak , sbb cm confuse . anyway, thanks in advance ! :)

huhu..mercy kak...
ermm klu gi kelas is it compulsory pakai kasut hitam..cam dak mrsm ke?

This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More