Sweet frens o' mine

Sunday, June 21, 2009

SMS MEMBUNUH!


Terlalu banyak ber-sms boleh membunuh perhubungan anda samada bagi yang baru berputik ataupun sudah lama bersama. Artikel ini ditulis bagi membantu anda mengelakkannya.

SMS kini sudah menjadi ‘trend’ oleh kerana sifatnya yang mudah dan kos yang rendah, dan statistik juga menunjukkan bahawa bilangan SMS sememangnya sudah melebihi bilangan panggilan (tak perlu statistik pun dah sedia maklum!).

Jadi bukan lah sesuatu yang janggal lagi menjadikan sms sebagai medium penyampai cinta anda. Namun jaga-jaga: Adanya perkara seperti Terlalu Banyak SMS (ataupun ringkasnya TBS). "Over ber’SMS’ menakutkan si dia," kata seorang pakar perhubungan Arlene Krieger, PhD. "Mereka (si dia) merasakan satu tekanan apabila menerima pesanan yang terlalu kerap."

Terdapat beberapa keadaan ataupun situasi yang di mana dinasihatkan tidak sesuai untuk ber-SMS kepada si dia.

Selepas ‘dating’ kali pertama. Sesuatu yang sukar bagi seorang wanita untuk tidak ber-SMS si dia selepas kali pertama berjumpa, namun nasihat saya pendam perasaan tersebut terlebih dahulu. "Terlalu teruja dengan kerap memberi SMS, akan mengurangkan cabaran bagi si dia untuk lebih rapat kepada anda, dan ini bukanlah sesuatu yang baik" kata seorang pakar psikologi Diana Kirschner, PhD, pengarang kepada buku Love in 90 Days.

Pabila kamu mabuk? Mamai?. Oleh kerana telefon tidak dilengkapi oleh pengesan bau mulut anda, semuanya terpulang kepada anda sendiri untuk berhenti ber-SMS dalam keadaan mamai — lagi-lagi daripada memberi SMS untuk berjumpa dengan segera (A.S.A.P). Kadangkala, anda sendiri mungkin tidak tahu apa SMS yang anda hantar kepada Si Dia dalam keadaan mamai begitu.

Penyelesaian terbaik- berhenti daripada mengambil minuman keras/beralkohol. Namun begitu, bagi mereka yang tidak mengambil minuman beralkohol berhati-hati juga apabila ber-SMS ketika anda mengantuk ataupun baru sahaja bangun dari tidur.

MARAH!.Kadangkala ada masanya si dia membuat anda marah, tetapi dengan menghantar SMS seperti "Kenapa x call?" akan menunjukkan anda seorang yang agresif dan tergesa-gesa. Jikalau boleh elakkan ber-SMS dalam keadaan marah atau menghantar SMS yang mengatakan anda sedang marah.
Ingat bila anda menulis adalah sukar untuk menariknya kembali. Keadaan sebaliknya berlaku jika anda berada dalam keadaan gembira, adalah sesuatu perkara yang romantis untuk berkongsi perasaan gembira dengan pasangan anda. Walaubagaimanapun, lihat dulu dengan respons si dia, jika si dia tidak berminat tidak perlulah anda teruskan cerita anda tersebut.

"Gol!!!". Kebanyakan lelaki tidak suka diganggu apabila mereka sedang menonton perlawanan bola sepak. Buktinya, ramai rakan-rakan penulis yang akan meng-"off"-kan telefon bimbit mereka untuk memastikan mereka tidak diganggu.

Apatah lagi perlawanan tersebut melibat perlawana pasukan kegemarannya pada perlawanan akhir. Namun, jika si dia bukan seorang yang sukakan bola sepak anda sungguh bertuah!

Cukup, baru je SMS tadi?. Dalam perhubungan yang berterusan, anda mungkin bergantung kepada SMS kebanyakan masa dan tidak salah bagi anda untuk kekal berhubung dengan si dia. Cukuplah sekadar SMS sekali sehari dan bukannya ber-SMS sepanjang hari. Ingat si dia ingin mengetahui perkembangan anda bukannya setiap perkara yang anda buat hari-hari!.

Anda tambahan? Cadangan? Ataupun pengalaman anda sendiri bersama si dia? Jangan lupa tinggalkan komen!

2 comments:

woahh betul betul tuh.cam pernah rase jek XD

huhu~ sesungguhn yer ini lah tips dari pakar..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More