Sweet frens o' mine

Monday, June 1, 2009

Jenis Kekasih Bahagian 1

Seperti mana adanya jenis-jenis kek di kedai kek kesukaan anda, begitu juga adanya jenis-jenis kekasih yang anda perlu tahu. Secara amnya kekasih ini dibahagikan kepada enam jenis:

Storge (Kawan Karib)
Asalnya daripada perkataan greek yang membawa maksud cinta semulajadi. Bermula daripada sekadar seorang sahabat yang rapat. Si dia boleh boleh berubah menjadi pasangan sejiwa. Lelaki daripada kelompok ini dikatakan berkongsi harapan, impian dan minat. Mereka mungkin pasangan yang selamba.

Kemesraan mereka adalah secara besederhana dan bersifat praktikal. Mereka juga mungkin dikagumi ramai kerana jarang timbulkan rasa cemburu. Mereka juga ada ketika dikagumi ramai kerana jarang timbulkan rasa cemburu. Sebarang krisis atau perpisahan ditangani secara bijaksana. Jika berlaku keretakan hubungan, lelaki jenis ini masih boleh bersahabat.

Agape (Pengorbanan)
Dalam perkataan Greek Agape membawa maksud terbuka, namun begitu dalam istilah sosial psikologi ia memberi maksud si dia yang amat mengambil berat tentang insan yang dikasihinya. Mereka ini amat putih hatinya, pengasih dan mudah beralah. Si dia sedikitpun tidak mengharapkan balasan. Namun yang sering berlaku, si dia yang bersifat Agape ini mudah dipermainkan atau berisiko dikhianati kerana kejujuran mereka yang hebat.

Mania (Kepunyaan)
Ini yang dikatakan cinta setengah mati, si dia yang memiliki cinta sebegini dalam fikirannya hanya memikirkan cinta dan cinta serta cinta! Itu sahaja yang difikirkannya.

Sifat mereka mudah cemburu, terlalu mengongkong serta terlalu takut pada penolakan cinta. Namun, lelaki yang terlalu obses cengan cinta ini sering hidup dalam angan-angan dan menagih kasih sayang melampau daripada pasangannya. Jikalau berlaku kecurangan, si dia jenis Mania akan menjadi terlalu kecewa dan mungkin boleh bertindak agresif terhadap pasangannya.

Bersambung pada post Jenis Kekasih Bah. 2!

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More